Genel

İnternetten alışveriş yapanlar dikkat

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ekim ayı itibarıyla evden internete erişim imkanı olan hanelerin oranı yüzde 95,5'e yükseldi. 2022 yılının ekim ayı ile 2023'ün ekim ayını kapsayan 12 aylık süreçte, internet üzerinden özel kullanım amacıyla mal veya hizmet satın alma ya da sipariş verme (e-ticaret) oranı yüzde 49,5 olarak gerçekleşti. Cinsiyete göre incelendiğinde, internet üzerinden alışveriş yapan erkeklerin oranı yüzde 52,4 iken, kadınlarda bu oran yüzde 46,6 olarak kaydedildi.

2023 yılının ilk üç ayında internet üzerinden alışveriş yapan bireylerin yüzde 75,5'i giyim, ayakkabı ve aksesuar gibi ürünleri tercih etti. Ancak, haziran, temmuz ve ağustos aylarında web sitesi veya mobil uygulama üzerinden yapılan alışverişlerde sorun yaşayan bireylerin oranı yüzde 27,1 oldu. Bu sorunların başında yüzde 13,6 ile teslimatın belirtilenden daha yavaş olması, yüzde 11,1 ile yanlış veya hasarlı mal, hizmet teslimi geldi.

KARGO BEDELİ TÜKETİCİYE AİT OLACAK

İnternet üzerinden alışverişin artmasıyla birlikte kargo şubelerindeki iade işlemlerine çözüm getirilerek, tüketicilerin 1 Ocak itibarıyla iade masraflarını karşılaması gerekecek. Ticaret Bakanlığı'nın 'Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik' kararı ile tüketicilere, satın alınan ürünler için teslim tarihinden itibaren 14 gün içinde cayma hakkı tanındı. Ancak, tüketici iade masrafını kendisi karşılayacak. Ayıplı ürün durumunda ise tüketici iade masraflarından muaf olacak ve iade masrafı, iade edilecek mal veya hizmet bedeli ile teslimat masraflarından mahsup edilebilecek.

Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, "Yılbaşından sonra kargo bedelini, ürün ayıplı mal olmadıkça tüketici ödeyecek" dedi ve kargo ücreti konusunda dikkatli olunması gerektiğini vurguladı. Ayrıca, dolandırıcıların kargo şirketi adıyla gönderilen aldatmaca mesajlarına karşı tüketicilerin dikkatli olması gerektiğini belirtti.