‘Türkiye’de Kartlı Ödemeler 2023’ araştırması 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye’deki toplam banka ve kredi kartı adedinin, bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 17’lik bir artışla 397 milyon adede yükseldiğini (118 milyon kredi kartı, 279 milyon banka kartı) gösteriyor. Kartlarla yapılan alışveriş harcamalarının 8 trilyon 241 milyar TL’ye ulaştığı, bu hacim içinde kredi kartı ile yapılan harcamaların da 6 trilyon 699 milyar TL olduğu görülüyor. Bu toplam harcama rakamı aynı zamanda, 2022 yılına göre yüzde 122 gibi büyük oranda bir artışı da ifade ediyor. (2022: 3 trilyon 708 milyar TL)
Peşin tercih edildi
Kartlı harcamalardaki en düşük artış ise yüzde 70 ile akaryakıt sektöründe görüldü
2023 yılında kredi kartlarının en fazla kullanıldığı kategori yüzde 24 ile market oldu. Bunu yüzde 9 ile elektrik-elektronik eşya/bilgisayar ve yüzde 7’şer pay ile giyim, yapı malzemeleri ve akaryakıt kategorisi takip etti. Diğer taraftan kartla yapılan harcamalarda en yüksek artış yüzde 157 oranla satış-servis-yedek parça sektöründe gerçekleşti. Elektrik-elektronik eşya/bilgisayar yüzde 154, restoran yüzde 147 artışla bu sektörü takip etti. Kartlı harcamalardaki en düşük artış ise yüzde 70 ile akaryakıt sektöründe görüldü.
Temassız işlemlerin payı da ortalama yüzde 63’e ulaştı
kuyum-mücevherat yüzde 208 ile ilk sırada yer al
Türkiye’de e-ticaret sektörü büyümesini sürdürürken, e-ticaretin hem toplam kredi kartı harcamaları içindeki payı hem de artış hızı yükseldi. 2023 yılında e-ticaret sektöründe kredi kartıyla yapılan harcama hacmi 2 trilyon 61 milyar TL’ye ulaştı ve bu rakamın toplam kartlı harcamalar içindeki ağırlığı yüzde 31’e yaklaştı. (2022: yüzde 29,1) E-ticaret harcamalarının önceki yıllardaki artış trendi incelendiğinde, özellikle pandeminin yaşandığı dönemle başlayan hızlı artış trendinin yüzde 28-30 civarına oturduğunu, geçtiğimiz yıl daha öncesine göre yavaşlayan artışın, 2022’de 2023’e yılında yaklaşık 2 puan ile yeniden hızlandığı görülüyor. Diğer taraftan 2023 yılında e-ticaret harcamalarının en fazla arttığı sektörlere bakıldığında, kuyum-mücevherat yüzde 208 ile ilk sırada yer alırken, bunu yüzde 151 artışla giyim ve eğitim sektörleri takip ediyor. Harcamaların en az arttığı ilk 5 sektör içinde de yüzde 118 oranla market en geride yer alıyor. E-ticaret harcamalarının toplam içinde en yüksek paya sahip olduğu sektör ise yüzde 60 oranla elektrik-elektronik eşya/bilgisayar olarak görülüyor.